Doua modele de business, doua studii de caz
În altele, crearea unui mediu virtual cât mai personal, în care clienţii să se simtă în largul lor, iar oamenii de marketing ai companiei să poată obţine mult mai uşor informaţii despre aceştia reprezintă varianta câştigătoare.
Modelul Toyota – cum să îţi revii dupa o serie de dezastre naturale şi nu numai
Toyota este o companie lovită dur atât de criza economică, cât şi de dezastre naturale sau diverse probleme legate de rechemări. Cum încearcă preşedintele companiei, Akio Toyoda, să readucă producătorul nipon în vârful ierarhiei mondiale a constructorilor auto? Prin implicarea totală şi schimbarea strategiei de management.
Numit preşedinte în 2009, Toyoda a fost nevoit să facă faţă dificultăţilor economice din această perioada, unui amplu proces de rechemare, ce a implicat circa opt milioane de automobile, şi nu în ultimul rând unui tsunamii devastator, care a afectat grav capacităţile de producţie din Japonia şi furnizorii companiei.
Un prim pas făcut de Toyoda a fost să reducă numărul persoanelor din managementul companiei şi să schimbe fundamental modul în care compania era condusă. Principiile sale de conducere sunt: fii rapid şi fii flexibil, potrivit vice-preşedintelui companiei Yukitoshi Funo. Aceste două crezuri au fost cel mai bine evidenţiate în timpul problemelor provocate de tsunami, când compania a trebuit să găsească alternative pentru furnizorii afectaţi de inundaţii. Toyota a reuşit ca în mai puţin de două luni să găsească variante alternative de furnizori pentru 470 din cele 500 de piese necesare, a declarat pentru revista Fortune Jeffrey Liker, profesor la universitatea din Michigan, care se ocupă de studierea modelului de business al companiei nipone.
Tododată, preşedintele Toyota a ales să se implice tot mai mult în tot ceea ce înseamna activitatea companiei. Akio Toyoda testează diverse modele ale companiei, precum şi cele ale competitorilor pentru a-şi face o părere mai bună asupra calităţilor şi defectelor pe care maşinile produse de Toyota le au faţă de restul.
În plus, consturctorul nipon va lansa în acest an nu mai puţin de 19 modele noi sau restilizate.
Modelul Nike – de la publicitatea clasică la publicitatea online
Cunoscut dintotdeauna ca un trendsetter în materie de promovare, producătorul american de articole sportive Nike vrea să mai facă un pas în ceea ce priveşte inovaţia din punct de vedere al marketingului. Compania a început să îşi plaseze o parte din ce în ce mai mare a bugetului de marketing, care a atins anul trecut cifra-record de 2,4 miliarde de dolari, în mediul online. Un exemplu în acest sens îl reprezintă lipsa unei reclame TV în timpul Super Bowl-ului 2012, finala campionatului de fotbal american, care în anii precedenţi reprezenta unul dintre cele mai importante evenimente anuale pentru companie.
În ultimul timp, Nike şi-a axat eforturile pe publicitatea pe internet, unde materialele de promovare ale companiei pot să atingă mult mai bine şi la un nivel mult mai personal consumatorul. Astfel, compania a lansat în ultimul timp mai multe aplicaţii şi platforme menite să atragă clienţi ai produselor companiei şi prin intermediul cărora angajaţii Nike să poată obţine mai uşor informaţii despre aceştia.
Producătorul a infiinţat în 2010 divizia Nike Digital Sport, care are ca scop crearea de diverse dispozitive şi tehnologii care să vină în ajutorul utilizatorilor care vor să îşi înregistreze performanţele individuale, indiferent de sportul practicat.
Odată cu noua divizie a fost creată şi platforma Nike+, unde persoanele care au achiziţionat diverse produse ale companiei dotate cu chipuri care să înregistreze diferite date privind durata şi distanţa alergată şi alte astfel de statistici, pot intra pe site să le verifice. În plus, vizitatorii pot obţine şi diverse sfaturi privind programe de antrenament.