Cum recunosti un manager bun
1. Managerul nu decide niciodata strategia unei echipe daca acesta nu are propriu-zis experienta aferenta activitatii pentru care se realizeaza respectiva strategie. Va delega aceasta responsabilitate persoanei (de obicei seniorului sau coordonatorului) care interactioneaza des cu acel tip de activitate.
Exemplu: Un manager cu experienta mare pe achizitii nu este indicat sa realizeze o strategie pentru departamentul de vanzari prin care agentii de vanzari sa obtina clienti noi prin activitati pe teren. Este preferabil ca managerul sa delege responsabilitatea realizarii unei strategii coordonatorului de vanzari sau unuia dintre agentii care au avut succes in ultimele 5-6 luni de zile.
2. Lucreaza si cu persoane pe care le antipatizeaza dar pe care le respecta. Uneori pentru ca o companie sa aiba rezultate pozitive trebuie sa aiba si o cultura organizationala prin care se pune accent pe seriozitatea si competentele profesionale ale fiecarui angajat in parte si nu pe aspectul fizic, tonalitatea vocii, codul vestimentar, eleganta, subiecte de discutie s.a.m.d.
3. Nu spune nu am timp. Calitatea de manager presupune buna gestionare a timpului si implicit a responsabilitatilor, indiferent de cat de mult sau putin are de muncit.
4. Nu ii este teama de greseli dar nici nu se arunca cu capul inainte la fiecare oportunitate ivita. Este de preferat sa aiba curajul de a incerca periodic strategii noi, activitati creative, planuri dar sa si monitorizeze rezultatele acestora si sa ceara parerea colegilor. Este indicat sa aiba permanent un plan ce contine:
Valoarea investitiei (ca timp si ca resurse) → perspectiva acesteia pe termen scurt, mediu si lung → rezultatele probabile → planul de rezerva → analiza rezultatelor → amortizarea investitiei → performanta economica si profesionala – astfel daca se ivesc greseli ori rezultatele dorite nu au aparut se pot lua masuri de imbunatatire (ajustare) a planului. Astfel se capata experienta, al saselea simt in management, tonus, energie, pro activitate.
5. Nu panicheaza departamentul pe care il conduce prin pesimism sau remarci descurajatoare. Manager practic inseamna Gestionar, iar un bun gestionar are grija pe langa sa contorizeze esecurile sa ofere solutii si pentru atingerea succesului.
6. Acorda cel putin la fel de multa importanta ca timp si ca implicare principalilor subordonati si parteneri pe cat acorda clientilor companiei din care face parte. Ca sa poti avea rezultate bune trebuie sa oferi subordonatilor tai posibilitatea de a-ti cunoaste felul in care gandesti profesional anumite miscari, planuri, strategii. Discretia unui manager nu trebuie dusa la extrem. Un manager poate fi discret cu viata sa personala si sa pastreze o decenta profesionala, insa trebuie sa-si apropie subordonatii din punct de vedere profesional realizand astfel omogenitatea in cadrul unui grup. Astfel subordonatii nu se vor gandi doar cum sa-si faca treaba lor ci se vor gandi cum sa-si faca treaba in asa fel incat si compania din care fac parte sa aiba de castigat pe termen scurt, mediu si lung.
7. In fiecare luni la prima ora trebuie sa se intalneasca minimum 30-40 de minute cu echipa sa pentru a discuta cele mai importante misiuni din saptamana respectiva. Practic discutam despre prioritizarea obiectivelor.
8. Nu isi judeca subordonatii ci le ofera feedback periodic, indiferent de natura acestuia. O echipa este in continua crestere, greselile sunt normale – insa ignorarea acestora este o abordare complet absurda. Atat esecurile, rezultatele mediocre dar si cele exceptionale trebuie analizate, sintetizate si dezbatute pentru frumoasa evolutie a echipei si nu a managerului, a unui subordonat si tot asa.
9. De fiecare data cand lipseste pentru o perioada mai lunga de timp asigura o predare-primire fara graba coordonatorului, seniorului sau principalului sau subordonat. Cuvantul graba trebuie inlocuit cu rapiditate – este o mare diferenta intre cei doi termeni. Graba presupune haos si implicit incurcatura, iar rapiditate presupune precizie, organizare si eficienta.
10. Concediaza subordonatii care nu au bun simt sau nu respecta regulile companiei.
11. Un manager nu are doar profil administrativ. Trebuie sa si comunice cu subordonatii sai, nu doar cu hartiile. Uneori persoanele care cunosc matematica sau contabilitate se regasesc in pozitia de manager – nu este intotdeauna indicat acest lucru. Cifrele sunt importante, insa ca sa ajungi sa calculezi anume cifre, trebuie sa ai capacitatea de a furniza corect un serviciu clientilor tai, de a comunica fluent si de a oferi incredere acestora.
Mihai Silviu Botezatu promoveaza implicarea activa a tinerilor in societate. Domeniile sale de activitate:Resurse Umane (Recrutare, Consiliere si Administratie) si Vanzari Business 2 Business. Mihai este Coordonator Resurse Umane si Vanzari HRS.